Меню
0
Новини

10 мита за шофирането през зимата, които разобличаваме

Шофирането в студените зимни месеци на годината при минусови температури, сняг и лед на пътя се превръща в изпитание и предизвикателство за всеки шофьор. Карането на автомобил в зимни условия изисква повишено внимание от страна на водача, като същевременно се превръща в актуална тема, инициираща разнообразни митове, които хвърлят заблуда върху реалността.

Много от съветите за шофиране, които хората са свикнали да чуват от родители и приятели, на практика не отговарят на истината, особено когато става въпрос за смяна на гуми. Също така, някои от митовете, които се предават от едно поколение на друго, могат да доведат до по-голяма опасност по пътищата по време на тежки зимни условия.

Ако разпознавате общоприетите митове, изброени в тази статия, ще направите шофирането си по-безопасно за вас и за другите автомобили на пътя.

10 мита за шофирането в зимни условия – разобличаването

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 1: Зимните гуми са необходими само при сняг и лед.

Реалността: Въпреки че е вярно, че зимните гуми се представят добре при хлъзгава пътна настилка, всъщност по-правилно е да се каже, че те са най-ефективни при студено време и ниски температури. За разлика от летните гуми и всесезонните гуми, които могат да затруднят шофирането в зимни условия, зимните гуми са разработени така, че да имат добро сцепление с пътната настилка в мразовитите зимни дни. Най-новите модели зимни гуми осигуряват гъвкавост на пътя, която подпомага и за лекото спиране на колата с по-къс спирачен път.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 2: Всички превозни средства на четири колела се справят отлично с препятствията в заснежени зимни условия.

Реалността: Модерните превозни средства се справят в общия случай добре с препятствията на пътя, тъй като разпределят напрежението между четирите колела. На практика, те наистина се справят по-добре от превозните средства на две колела, но реално не могат да гарантират по-голяма безопасност при сняг и лед. Всъщност, те могат да създадат фалшиво усещане за сигурност на шофьора при взимане на резки завои и при спиране на автомобила. Истината е, че сцеплението на гумите с пътната настилка е единственият показател, който може да даде представа за дължината на спирачния път и стабилността при взимането на завои.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 3: Всесезонните гуми се представят много добре през зимата.

Реалността:Шофирането с всесезонни гуми през цялата година е компромисен вариант. Гумите са създадени така, че да се получи средна производителност и през лятото, и през зимата. Всесезонните гуми не са толкова гъвкави в сравнение със зимните гуми по време на тежки снежни условия. Всесезонните гуми имат до 40 % по-дълъг спирачен път в сравнение със зимните гуми.

 

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 4: Изпускането на част от въздуха на гумите ще им даде по-добро сцепление при сняг и лед, защото гумата ще има по-голям контакт с пътната настилка.

Реалността: Случва се точно обратното – сцеплението намалява, тъй като гумата губи от своята производителност, ефективност и може да се повреди при шофиране в тежки зимни условия. Изпускането на малко въздух от гумите намалява безопасността при шофиране. Също така, ниските температури сами по себе си могат да причинят изпускане на въздух от гумите. Ето защо е важно да ги проверявате по-често през зимата.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 5: Автомобилът спира по-бързо на сняг при блокиране на гумите.

Реалността: Блокирането на гумите може да подпомогне спирането на автомобила при сняг, като това се случва най-вече при нови автомобили, снабдени с антиблокираща система (ABS). Но също така, може да причини изгубване на контрола над управлението на автомобила. Ако колата има антиблокираща система, то трябва да задържите крака си върху педала на спирачката. Ако автомобилът няма ABS, то трябва да натискате спирачката леко. Натискането на спирачката с антиблокираща система ще направи занасянето на автомобила по-силно. В тежки зимни условия се препоръчва по-плавното спиране на автомобила в сравнение с нормални условия и избягването на рязко натискане на спирачката.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 6: Когато автомобилът се сблъска с черен лед, водачът напълно губи контрола при управлението.

Реалността: Явлението „черен лед“ се получава от разликата в температурата на въздуха и тази на пътната настилка. В резултат на това върху настилката се образува тънко невидимо ледено покритие. При шофиране трудно се забелязва и колата може да поднесе. Ако изпаднете в такава ситуация, задръжте погледа си в посоката, в която желаете автомобилът да мине, като задържите и хватката върху кормилото вместо нервно да блъскате по него с ръце. Когато автомобилът започне да забавя, малко по малко ще си възвърнете контрола над него. Гумите възстановяват сцеплението със снега и леда по пътната настилка. Внимателно задръжте волана, така че да не се върти. Бъдете нащрек при шофиране по мостове и надлези, тъй като те са склонни да замръзват бързо.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 7: Големите протектори на гумите означават по-добро сцепление при сняг и лед.

Реалността: Големите протектори може да ви изглеждат внушителни, но новите технологии за проектиране на зимни гуми се базират на по-плитки протектори с повече прорези с цел да се отстранява лесно слоят вода, образуващ се при форсирането на гумите по сняг и лед.

 

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 8: Всички гуми със символ снежинка се представят еднакво добре в зимни условия.

Реалността: Производителите на зимни гуми трябва да докажат по някакъв начин, че гумата отговаря на минималните стандарти за представяне в зимни условия. Ето защо ще откриете символ снежинка на тях, който означава, че това са зимни гуми. Въпреки това, тестовете показват, че не всички зимни гуми имат еднакви показатели за представяне на сняг.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 9: Предварителното загряване на автомобила подобрява шофирането в студено време.

Реалността: Загряването на колата е било полезно преди 30 и повече години, когато повечето автомобили са имали карбуратор. Модерните коли са екипирани с електронно впръскване на горивото, което използва сензори, с които снабдява двигателя с правилната комбинация от въздух и гориво. По този начин отпада нуждата от предварително загряване на колата, тъй като двигателят загрява по-бързо, когато колата е в движение.

10 мита за шофирането през зимата, които разобличавамеМит 10: По-дългото време за предварително загряване на колата подобрява нейната ефективност при разход на гориво в студено време.

Реалността: Тестовете показват, че 5-минутна загрявка на колата повишава разхода на гориво от 7 до 14%, а 10-минутна загрявка отнема 12 до 19% повече гориво. Също така, колкото по-голям е двигателят и по-дълга загрявката, толкова повече гориво се изразходва без реално колата да е в движение.

Зимата е най-трудният сезон за шофиране не само в града, но при извънградски условия. Дори и да сте добре подготвени за шофиране през зимата, други водачи на пътя може да не са се подготвили като вас. Ето защо експертите на Радиал също напомнят да шофирате внимателно. 

Споделете в:
Още новини
img 28.03.2024 Citroen избра Goodyear за своя електрически e-C3

Goodyear EfficientGrip Performance 2 са избрани от Citroen като оригинално оборудване за новия електрически автомобил e-C3. 

img 12.03.2024 Специална оферта от Автоцентър Радиал-обект Ботевградско шосе

35% отстъпка от Базовата цена на марките TOYO, TIGAR, GITI и  GT RADIAL

img 16.02.2024 Международна награда за дизайн 2023 за Continental UltraContact NXT

Журито на Международните награди за дизайн (IDA) присъди златна награда на Continental UltraContact NXT .

img 29.01.2024 Goodyear представя новата всесезонна гума за електромобили- ElectricDrive 2

Goodyear Tire & Rubber представи нов модел всесезонни гуми Goodyear ElectricDrive 2.