Разлики между симетрични и асиметрични гуми.
Повечето от вас знаят, че гумите се различават не само по своето предназначение, но и по своя дизайн на протектора или така наречената „шарка“. С огромното разнообразие от модели и размери на протектора, може да намерите и многобройни дизайни на гуми, делящи се на симетрични, асиметрични и симетрични с определена посока на движение.
Гумите със симетрична шарка, както подсказва името, имат симетричен модел шарка на протектора, който е еднакъв, както от външната, така и от вътрешната страна на гумата. Това позволява на гумата да се върти във всяка посока и да се монтира на всяка една от четирите позиции на автомобила, без това да създава неприятности. Опростеният модел на протектора прави гумите евтин и практичен вариант, но пък за жалост не толкова адаптивни към различните пътни и метеорологични условия. Традиционно, този тип гуми са били използвани масово, но в днешно време са предпочитани предимно за шофиране в градски условия. Тъй като шарките по грайфера ги прави универсални за поставяне, то те биха могли да се монтират по различен начин и на различни позиции.
Гумите с асиметрична шарка имат различен дизайн на грайфера съответно от външната и вътрешната страна. Едрите шарки от външната страна на гумата осигуряват отлично сцепление при сухи условия, а голямата им контактна зона гарантира стабилност на пътната настилка. По-ситните шарки по вътрешния ръб на гумата осигуряват ефективно сцепление при мокри условия., като множеството малки каналчета улесняват оттичането на водата. Това е голямо предимство, тъй като гумата увеличава сцеплението си с пътя при мокри условия, което от своя страна намалява опасността от аквапланинг. При условие, че големите шарки на гумата са разположени по външния ръб, това прави гумите изключително стабилни на пътя, осигурявайки перфектно сцепление при всякакви метеорологични условия. Независимо от шарката, всяка една гума има обозначение коя страна е външна и коя вътрешна. Монтирането е по определен начин, спрямо различните производители и модели. Поставянето на гуми с асиметрична шарка по неправилен начин би довело до намалено сцепление и лоша стабилност на пътя.
Гумите със симетрична шарка и посока обикновено имат шарка с насочена посока на движение, която осигурява оптимална устойчивост и баланс. При правилно поставяне те осигуряват отлична стабилност на пътя, дори при влошени метеорологични условия. Това е и причината, поради която често тази шарка на грайфера се използва при зимните модели гуми. С цел постигане желаното ниво на сцепление, следва при монтиране на гумите винаги да съобразява посоката на завъртане на колелото, която трябва да съвпада с посоката на шарката.
Богдан Белчев
Управител и консултант
Bridgestone ще доставя гумите Potenza Sport за новия суперавтомобил Lamborghini Temerario.
Компанията Bridgestone беше обявена за най-добър производител на гуми.
Nexen Tire спечели престижната награда Red Dot Design Award 2024г.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 са избрани от Citroen като оригинално оборудване за новия електрически автомобил e-C3.