Структура на автомобилна гума
Всеки знае как изглежда автомобилната гума и за какво служи. Но каква е нейната структура и благодарение на какви нейни характеристики се гарантира безопасното и леко шофиране на автомобила? Именно четирите гуми осигуряват лесното управление, спиране и завиване на колата и дължим удобното и безопасно шофиране на тях. Освен това гумите трябва да бъдат трайни. Кое обаче им придава трайност?
Автомобилната гума представлява сложен инженерен продукт, изработен с много мисъл и материали, а не просто каучук. Използват се още влакна, текстилни пластове, стоманена корда – това са само някои от компонентите, които са част от вътрешността на гумата и подсилват нейните странични стени и протектора. Произвеждането на автомобилни гуми представлява комплекс от процеси, който се базира на най-новите технологии, включва масивно оборудване и прецизни инструменти. И най-важното – човешкият фактор – квалифицирани специалисти.
Примерна схема на автомобилна гума
Част от процесите при производството на гуми влючват приготвянето на каучукова смес; подготовка на стоманена корда, нишки, „изглаждане“ на вътрешната стена на гумата; оформяне на външната странична стена и протектора на гумата; финалното й сглобяване, втвърдяване, тестване и др.
Структура на гумата
Ще разгледаме основните компоненти, които влизат в състава на автомобилните гуми.
Inner Liner (Вътрешна стена на гумата)
Вътрешната стена на гумата се състои от слой каучук с ниска въздушна пропускливост. Каучуковият слой в общия случай е изработен от синтетичен каучук, бутил или полиизопропен. Основната функция на вътрешната обвивка е да държи въздуха в гумата под високо налягане.
Bead (Бордове, които влизат в контакт с джантите)
Бордовете спомагат за фиксирането на гумата към джантата. Изработват се от различни материали, като тел, каучук и др. В общия случай джантата е леко стегната от гумата и при евентуално внезапно спадане налягането на въздуха по време на шофиране, гумата няма риск да се отдели от джантата.
Carcass (Каркас, корпус на гумата)
Корпусът на гумата представлява рамката – най-важната нейна част. Към корпуса спадат всички слоеве на гумата. Корпусът абсорбира вътрешния въздух под налягане и отговаря за теглото на гумата.
Breaker/Belt (Слой между корпуса и най-външния слой на гумата)
Това е слой, който има защитна функция. Неговата цел е да предотврати евентуално нараняване на протектора да окаже влияние върху корпуса на гумата. В същото време държи корпуса и протектора заедно и предпазва от тяхното разделяне.
Sidewall (Странична външна стена на гумата)
Страничната стена се намира между раменната част и бордовете, които свързват гумите с джантите. Страничната стена предпазва вътрешния корпус на гумата и осигурява комфорт на шофирането, благодарение на своята гъвкавост. Също така, важна информация за типа, размера, структурата, производителя и бранда на гумата се маркира върху страничната стена.
Tread (Протектор на гумата)
Протекторът се състои от дебел слой каучук, който влиза в пряк контакт с пътната настилка. Изработва се с помощта на компютърно генерирани форми с определен тип функционалност. Протекторът е изключително устойчив, като неговата функция е да защити корпуса на автомобилната гума. Каучукът е подсилен, за да се увеличи животът на гумата.
Shoulder (Раменна част)
Раменната част е разположена между протектора и страничните стени. Това е най-дебелата част от гумата. Поради тази причина, раменната част цели по бърз начин да разсее топлината, която се натрупва вътре в гумата по време на шофиране.
Bridgestone ще доставя гумите Potenza Sport за новия суперавтомобил Lamborghini Temerario.
Компанията Bridgestone беше обявена за най-добър производител на гуми.
Nexen Tire спечели престижната награда Red Dot Design Award 2024г.
Goodyear EfficientGrip Performance 2 са избрани от Citroen като оригинално оборудване за новия електрически автомобил e-C3.