Меню
0
Новини

Структура на автомобилна гума

Всеки знае как изглежда автомобилната гума и за какво служи. Но каква е нейната структура и благодарение на какви нейни характеристики се гарантира безопасното и леко шофиране на автомобила? Именно четирите гуми осигуряват лесното управление, спиране и завиване на колата и дължим удобното и безопасно шофиране на тях. Освен това гумите трябва да бъдат трайни. Кое обаче им придава трайност?

Автомобилната гума представлява сложен инженерен продукт, изработен с много мисъл и материали, а не просто каучук. Използват се още влакна, текстилни пластове, стоманена корда – това са само някои от компонентите, които са част от вътрешността на гумата и подсилват нейните странични стени и протектора. Произвеждането на автомобилни гуми представлява комплекс от процеси, който се базира на най-новите технологии, включва масивно оборудване и прецизни инструменти. И най-важното – човешкият фактор – квалифицирани специалисти.

Примерна схема на автомобилна гума

Структура на автомобилна гума

Част от процесите при производството на гуми влючват приготвянето на каучукова смес; подготовка на стоманена корда, нишки, „изглаждане“ на вътрешната стена на гумата; оформяне на външната странична стена и протектора на гумата; финалното й сглобяване, втвърдяване, тестване и др.

Структура на гумата

Ще разгледаме основните компоненти, които влизат в състава на автомобилните гуми.

Inner Liner (Вътрешна стена на гумата)

Вътрешната стена на гумата се състои от слой каучук с ниска въздушна пропускливост. Каучуковият слой в общия случай е изработен от синтетичен каучук, бутил или полиизопропен. Основната функция на вътрешната обвивка е да държи въздуха в гумата под високо налягане.

Bead (Бордове, които влизат в контакт с джантите)

Бордовете спомагат за фиксирането на гумата към джантата. Изработват се от различни материали, като тел, каучук и др. В общия случай джантата е леко стегната от гумата и при евентуално внезапно спадане налягането на въздуха по време на шофиране, гумата няма риск да се отдели от джантата.

Carcass (Каркас, корпус на гумата)

Корпусът на гумата представлява рамката – най-важната нейна част. Към корпуса спадат всички слоеве на гумата. Корпусът абсорбира вътрешния въздух под налягане и отговаря за теглото на гумата.

Breaker/Belt (Слой между корпуса и най-външния слой на гумата)

Това е слой, който има защитна функция. Неговата цел е да предотврати евентуално нараняване на протектора да окаже влияние върху корпуса на гумата. В същото време държи корпуса и протектора заедно и предпазва от тяхното разделяне.

Sidewall (Странична външна стена на гумата)

Страничната стена се намира между раменната част и бордовете, които свързват гумите с джантите. Страничната стена предпазва вътрешния корпус на гумата и осигурява комфорт на шофирането, благодарение на своята гъвкавост. Също така, важна информация за типа, размера, структурата, производителя и бранда на гумата се маркира върху страничната стена.

Tread (Протектор на гумата)

Протекторът се състои от дебел слой каучук, който влиза в пряк контакт с пътната настилка. Изработва се с помощта на компютърно генерирани форми с определен тип функционалност. Протекторът е изключително устойчив, като неговата функция е да защити корпуса на автомобилната гума. Каучукът е подсилен, за да се увеличи животът на гумата.

Shoulder (Раменна част)

Раменната част е разположена между протектора и страничните стени. Това е най-дебелата част от гумата. Поради тази причина, раменната част цели по бърз начин да разсее топлината, която се натрупва вътре в гумата по време на шофиране.

Споделете в:
Още новини
img 27.08.2024 Bridgestone - единствените гуми за Lamborghini Temerario

Bridgestone ще доставя  гумите Potenza Sport за новия суперавтомобил Lamborghini Temerario. 

img 13.05.2024 Bridgestone спечели голямата награда на Tire Technology International 2024

Компанията Bridgestone беше обявена за най-добър производител на гуми.

img 23.04.2024 Nexen взима награда за дизайн Red Dot 2024 за гумата N'Fera Sport S

Nexen Tire спечели престижната награда Red Dot Design Award 2024г.

img 28.03.2024 Citroen избра Goodyear за своя електрически e-C3

Goodyear EfficientGrip Performance 2 са избрани от Citroen като оригинално оборудване за новия електрически автомобил e-C3.